keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Kuinka ruokavalio vaikuttaa olotilaan?


Olen itse huomannut, että kuinka paljon puhdas ja terveellinen ruokavalio oikeasti vaikuttaa omaan jaksamiseen, mielialaan sekä energiatasoon.

Silloin kun olin yli 10kg lihavampi kuin nyt ja söin todella epäterveellisesti niin olin koko ajan väsynyt, äreä ja kiukkuinen. Minulle iso juttu oli silloin selvitä pelkästään 6 tunnin työpäivästä, sillä sen jälkeen en jaksanut tehdä mitään fyysisesti kuluttavaa vaan lähinnä makoilin   kotona ja söin hieman lisää. Ei ollut halukkuutta tehdä mitään ylimääräistä, sillä olo oli koko ajan raskas sekä väsynyt.

No enpä yhtään ihmettele nyt jälkeen päin kun miettii miten söi. En kiinnittänyt ruokavalioon juuri lainkaan huomiota, vaan söin sitä mitä teki mieli. Ja kun itsensä on totuttanut epäterveelliseen ruokaan, niin voitte kuvitella että ne mieliteot eivät koostuneet mistään kasviksista ja muusta terveellisestä vaan jostain ihan muusta. Oikein karmii ajatus jos tarvitsisi nykyään alkaa syömään samalla tapaa.

Olen tyytyväinen, että olen saanut ruokatottumukseni käännytettyä hyvinkin terveelliseksi. En tarkoita tällä, ettenkö ikinä söisi mitään epäterveellistä mutta pääasiassa suosin puhdasta ruokaa. Kaikista iloisin olen, että minun ei tarvitse väkisin kituuttaa millään dieetillä - vaan syön niitä ruokia jotka oikeasti maistuvat mielestäni hyvälle. Tämä ruokavalio ei ole minulle siis pakkopullaa, vaan sitä on helppo ylläpitää koska oikeasti pidän ruuasta mitä syön. Pyrin suosimaan kasviksia, kanaa, kalaa sekä hyviä hiilihydraatteja. Minun ei tarvitse nähdä paljon vaivaa ylläpitääkseni ruokatottumuksiani, sillä en pidä roskaruuasta, eineksistä tai muusta prosessoidusta ruuasta. Ne eivät maistu minusta hyvälle, joten en myöskään niiden perään haikaile. Ainoa pahe minulla on suklaa, jonka eteen joudun tekemään töitä etten siihen sorru.



Huomaan kuitenkin olossani heti, jos olen lipsunut paljon ruokailutottumuksistani. Esimerkiksi en paljon syö pastaa tms., mutta kun syön niin olostani tulee heti väsynyt ja jotenkin veltto, tuntuu turvonneelta ja jotenkin huonolta. Tämä vaikuttaa niin fyysisesti kuin henkisestikin. Tuntuu, että ei jaksa innostua asioista vaan olemus on sellainen väsynyt, laantunut ja apaattinen. Kun taas syön terveellisesti olen paljon iloisempi, energisempi ja tehokkaampi. Olotila on huomattavasti parempi niin fyysisesti kuin henkisestikin. Jaksan tehdä asioita, liikunta tuntuu hyvälle ja treenit kulkevat hyvin, innostun pienistä asioista ja jaksan olla aidosti iloinen.

On jännä kuinka pienet asiat vaikuttavat näin suuresti. Luulen, että teistä kaikki eivät allekirjoita tätä asiaa tai usko siihen. Minäkään en ymmärtänyt ihmisten hehkutusta asiasta ennen kuin päätin itse kokeilla. Uskon, että sen ymmärtää kun on kokenut nämä molemmat olotilat. Te ymmärrätte varmasti ketkä olette remontoineet ruokavalionne kuntoon, mutta varmasti on myös niitä ihmisiä kenelle edelleen on hankalaa ylläpitää terveellistä ruokavaliota. Kyllä minunkin tekee välillä mieli kaikkea epäterveellistä ja toisinaan en katso lainkaan mitä suuhuni isken - mutta olotila on myös heti sen mukainen ja kestää pari päivää, että se lähtee pois. Sitten olo on taas aivan erilainen ja energinen kun on päässyt takaisin omaan normaaliin ruokavalioon.

Mitä mieltä te olette, kuinka ruokavalionne vaikuttaa omaan jaksamiseenne? Oletteko yrittäneet tehdä muutoksia ja millaiset ovat olleet tulokset?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olen iloinen saamistani kommenteista, mutta pidetäänhän sisältö asiallisena! :)